THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

03 August 2015

Makanan Orang Johor - Lontong Goreng & Pepes JB

Sapa tau lontong/ketupat goreng??? actually menu ni orang johor katanya...tapi aku ni orang johor tak tau pun baru tau...tu pun sebab member ofis selalu bawa....dia pun pelik aku orang Johor tak reti...heheh...johor celup dik...aku tanya mak aku ..mak tau tak lontong goreng...mak aku pun blur....tak tau gak katanya...pastu baru ku tau lontong goreng ni masakan orang jawa patut la...aku bukan jawa..patut tak tau....

Lontong goreng ni adalah dari ketupat nasi rebus dan digoreng macam nasi goreng...pejam mata leh siap la....weekend ahad hari tu...mood masih raya...ada ketupat orang bagi...so apa lagi jom masak Lontong Goreng...ada gak yang minta resepi sempoi ni...ada gak yang tak tau apa benda ni...so kalau ada ketupat nasi tak habis membazir tu leh la buat ketupat/lontong goreng yang senang sangat ni...bang megat first time makan pun bg 5 bintang..ehehe...tapi cepat kenyang tau....makan 4 ketul pun kenyang sangat...




Resepi Ketupat/Lontong Goreng

10 Cili Padi
3 Bawang Merah kecik
2 biji Bawang Putih
Segenggam Ikan Bilis or Udang Kering 

** optional aku letak sambal garing che nor sikit..nampak merah


Semua tumbuk or kisar then tumis sampai naik bau

pecah telur dan boleh masukkan optional ayam, udang, sayur, carrot....aku letak sikit daun sup / daun bawang racik ..sebab tu je yang ada pun dalam esbok...wangi sikit...gaul sampai rata..jangan lupa garam secubit rasa

Dah siap jom breakfast...siap hidang dengan pepes JB....sedap oi pepes ni..pepes tak de resepi...beli siap sajo dan bako

ok menu orang JB pepes namanya...isi ayam ...bakaror goreng boleh....macam otak otak ikan...tp ni kecik comel je..sapa g JB cari pepes ye...terbaikkkkkk...aku kriim orang beli frozen 50 biji 1 kotak

Resepi Pepes (ihsan google)
Isi Ayam 
5 tangkai cili kering - nak pedas tambah
2 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
3 biji buah keras
1 biji telur
Daun Selasih racik
Garam secukup rasa
daun pisang untuk membalut


Cara buat :

Asingkan isi ayam. Tumbuk bawang putih,


 bawang merah, Cili kering dan buah keras hingga hancur 


kemudian tumiskan hingga garing. Campurkan ramuan yang 


ditumis bersama isi ayam kemudian masukkan sebijik telur. 


Sesuaikan rasa masinnya. Potong daun pisang berbentuk empat 


segidan bungkus adunan isi ikan tadi bersama dengan sehelai daun selasih. 


Ulangi proses ini sehingga selesai. Bakar di atas api yang kecil.


Angkat dan hidangkan.






















3 comments:

Norma NML said...

sedapnya..boleh la cuba buat nti :)

ameris said...

saya slalu buat lontong grg ni kalu ada lebih nasi impit..
mmg sedap..

Chekgu Azrine said...

Sedapnya..xpnh makan pong...huhu

Google