THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

16 March 2011

Nasi Kerabu Orang KL Bikin

Ahad skrang kena masak...sebab malas nak masak lauk pauk...dah blur...ala baru sekarang la blur...dulu tak de makna...bila angin rajin dah mai...klentang klentung la aku kat dapur...malam sabtu tu aku sure tido lewat nak siap kan apa yang patut untuk esok nya...minngu ni nya menu kite make nasi kerabu...melonjak hepi la laki aku...makanan negeri nya kan....


Aku belajar makan nasi kerabu ni pun Encik Awak yang ngajor..before ni tak pernah makan pun...ini kan makanan pantai timur...aku orang johor mana la reti....sejak berkenalan bila dating asik je la dia bawa aku ke gerai jual nasi kerabu...sedap ekk....terus tersuka...bila dah suka...laki aku lagi suka timbul la kesedaran nak buat sendiri...dan akhirnya terlaksana juga niat nak masak nasi kerabu..


Jgn memain nak masak pun berniat okey...aku berniat supaya Encik Awak tak komplen makanan kegemaran dia ni...cuak je mak masa masak...selawat bebanyak...bila dah siap...Alhamdulillah kemain 2 pinggan dia melahap...teruja mak nengok...terus join sekaki makan sama...burlpp laki bini kekenyangan ...terkebil kebil tahan mata...ngantok seh...

Nak resepi Nasi Kerabu Orang KL ke?? boleh la kalau nak cuba...tapi resepi asal orang kelantan bagi...Encik Awak cakap ada beza kelantan ngan terengganu...aku tanya tang mana...dia tak reti explain lak....hishhh...cakap banyak takmo..makan sajeeeeeeee

Set asas hidangan Nasi Kerabu...orang KL yang buat...

memula prepare nasi nya...semesti nya color biru. kita pakai inci biru..kalau real nya pakai daunkan..tp mana aku nak cari ...jgn lupa letak la daun pandan ngan daun limau purut bagu bau dia ngau ngau ...harummm



keropok harus la goreng...tak reti goreng kepok?? meh aku ajar..panaskan minyak..goreng panas panas cepat cepat angkat....kang hitam lencun hangus...ini kepok mak mentua bg dari Terengganu..stok sentiasa ada



Kuah Santan...ehehe yes aku sudah berjaya buat...senang giler buat....sediakan periuk masak atas dapur..pastu letak santan...cili kering+bawang putih dan merah+halia+serai+gula+garam ..semua bahan tu blender campur dalam santan tadi...kacau sampai pekat dan pecah minyak....lama gak la  tunggu..sabar yer..kalau suka letak budu...tapi Encik Awak tak makan...aku suka...iskk tak jadi letak


Sayur ulam ulaman...ini la buat penyedap...aku letak..kacang panjang+timun+daun kesom+daun selom+daun kantan+ timun+kobis...sapa suka taugeh pun boleh...klu rajin potong halus halus...aku malas parut je...pastu untuk serunding kelapa...1/2 ekor ikan bersamaan 1/2 kg kelapa..masak together tanpa minyak atas api campur ngan santan,bawang putih, merah, halia, serai kasi mayang pastu goreng lagi sampai kering.....jangan lupa telur masin....



okeh dah siap...ada lauk pauk nya lagi sebenarnya...tapi aku malas nak buat...makan ini sudah...lagi best kalau ada solok lada, daging salai, ikan celup tepung....ini aje pun dah sedap...licinnnnn sampai ke petang



tengok Encik Awak makan...huyoooooooooooo ....mantappppppppp













Important :Declaration of images are the intellectual or personal property,image usage is strictly prohibited without the written consent of the blog owner,Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image.MIMY HAMID

11 comments:

-anidaothman- said...

Gluprrrrrrppp..

tegOda iman cheq kakOiii...

dap nya....dap nya....nanak skewt

Unknown said...

terliur ayaq cheq lihat nie

ratusiput said...

wah satu peningkatan yg memberangsangkan nok..bagus2...keep it up....

mekchu said...

pandai nye mimi masak........ tergugat okeh... baru nak tya cane goreng kopok.. hahaha..

farahfatihah said...

wahh hebat gilor lah!!!! org kl masak nasi kerabu weiiii hehhe

Liyana said...

pandai nye akk masak, sedap nye... nmpk mcm leceh je ek nk buat sbb byk tul bhn die, hihi
nt la tgu dh kawen bru terai, haha malas

Filla said...

tabik spring 800kali.. bagus ko mimi.. mcm nilah isteri mithali.. kalau aku senang jer.. beli kat bawah umah..pilih nak solok lada ke.. daging salai ke.. muahahahahha...

Nailah Azman said...

aaaaaaaaa sedapnya!
my feveret tooo!
nak buat tapi apakan daya ...
laki neklah tak suka makannnnnnnnnnnggggg!
sobs. T___T

kella said...

ini ialah makanan feveret aku nih! yessssss... ko bukan main lagi sekarang ni kan...

Pepel BoNda AmaNi said...

awesome hoke...giler kentang ko kan nok.,.terror buat nasi kerabu...mabeles..mabeles...

Kaseh said...

bila ko nak jemput aku datang umah eikk? wakakaka

Google