THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

22 March 2011

Makan Apam Balik In Da House Sampai Terbalik

Ada sesapa suka makan apam balik ?? ada rasa terbalik tak bila makan?? hahah..kalau rasa terbalik tu maknanya kuih tu sedap la...aku kalau gi pasar malam memang tak miss beli apam balik ni...ada dua jenis...yang nipis dan yang tebal...aku lagi prefer nipis tu bila makan krup krap hamik ko tak sedor terabur...yang tebal tu lak sedap gak....bila adunan tepung tu lembut nyum nyum makan...sedap gilosss...terasa sampai tekak dah ni... yo yo apam balik in da house...yeahhhhhh bikin sendiri punye..puas hati sikit nak letak bahan taburan banyak banyak pun tak kesahh...

Sebab malas nak kuar umah lagi...alasan kannn...aku try buat apam balik guna resepi Mat Gebu -Dapur Tanpa Sempadan....menjadiii....lagi la rasa berkobar kann.....senang je buat apam balik ni...agak terbalik gak la dapur kat umah...takpe kalau terbalik maknanya memang menjadik la tu...first sekali nak buat sila pastikan kuali pan jenis non stick..size tu depend...ikut besar mana yang nak...api kena kecik je...kang hangus lak permukaan apam balik tu...bila siap satu lap lap sikit pan tu ngan minyak celup...kasi rata.....lepas tu sambung balik senduk bancuhan curah sikit sampai rata...paham dak apa aku kata ni...tak paham tak pe buat buat paham...resepi ini untuk satu adunan...dapat la 7-8 keping itu pun ikut besar mana...aku buat kecik je....sebab pakai pan kecik macam goreng telur tu...makan panas panas sedapp wooo...sesuai dimakan waktu minum petang bersama teh o..pehhhhh....


Resepi Apam Balik (sumber dapur tanpa sempadan)


Bahan:
1 cawan tepung naik sendiri (aku pakai tepung gandum je)
2 camca besar gula halus
3/4 cawan susu segar (aku campur air sikit)
1 camca teh esen vanilla
1 biji telur
1/4 camca teh soda bicarbonate
1/2 camca teh baking powder
1 camca besar mentega cair
Secubit garam


Taburan :
1/2 cawan kacang tanah, ditumbuk kasar*
2 camca besar gula pasir*(*disatukan)
1/2 cawan jagung cream
Sedikit mentega atau majerin


Caranya :
Dalam bekas, satukan telur dengan gula, pukul hingga sebati. Tuang 1/2 cawan susu dan kacau rata. Masukkan tepung, soda bicarbonate dan baking powder, kacau rata dan tuang baki susu tadi. Masukkan mentega cair dan garam. Kacau hingga semua rata dan sebati. Ketepikan selama 15 minit. 


bancuhan tepung untuk ready untuk di tuang atas pan...ramuan lebih kurang macam buat pancake je..bahan bahan nya campur kan telur,gula, pukul hingga sebati pastu tuang 1/2 cawan susu dan kacau rata dah tu masukkan tepung, soda bicarbonate dan baking powder..kacau rata lagi Masukkan mentega cair dan garam. Kacau hingga semua rata dan sebati. Ketepikan selama 15 minit.


Panaskan non-stick pan, api kena kecik yer...pastu sapu permukaan kuali dengan minyak... lap lap gitu je permukaan kuali tu..bila panas, sendukkan bancuhan tadi, rata kan bila agak .berbuih, kering boleh sapu mentega ,jagung, kacang tanah tumbuk ngan gula pasir...suka hati la nak letak baper banyak pun..sendiri buat...ada aku kesah



Tunggu kejap bagi ala ala suam sejuk pastu lipat dua...nah jadi la apam balik in da house....jom makan panas panas...



p/s: kualiti gambar memang tak cantek harap maklum ini bukan dari DSLR kamera...yang penting makan sedap menjilat jari...nyum nyum
















Important :Declaration of images are the intellectual or personal property,image usage is strictly prohibited without the written consent of the blog owner,Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image.MIMY HAMID

13 comments:

Unknown said...

pergh edisi memasak again..tahniah

Unknown said...

wah makin expert ko Mimy..bertuah En.Awak kan..

NeenaAnuar said...

pergh! aku pun tak pandai nak wat apam beb! terbaeekk arr ko!

:: LadyVerde + Mr.Doc :: said...

respecttttttttttttt!!!
giler power ok buat sendiri!

ratusiput said...

alamak.aku non stick pan pun takde ni nok..ehehe..

Nailah Azman said...

Gila lahhh!
Sejak dah kahwin ni makin teror masak!
Tahniahhh!

kella said...

weh... aku suka resepi ini weh!! aku mahu!!!! :D geeee

Pepel BoNda AmaNi said...

pehhhh gigih ko nok....masak...tercabar aku tengok....gila xpect ko pas nie nok....jeles hoke..

Nadine said...

apam balik....sedapnya makan panas2 bila petang :)

Anis Azalea said...

wah kau pandai betul sekarang memasak. sejak jadi isteri ni kan.. sukala dgn kau mimy..heheh

noradzlina.kamdani said...

ko mmg dh pandai memasak skrg ni mimy..bagus3x

Kaseh said...

perghh ni sengaja suh aku buat gak la kans..hahaha...takper nati aku cilok resepi ko beb..

admin said...

telekung
telekung
telekung
telekung
telekung

senang rupanya resepi apam balik ni! boleh cuba..

telekung

Google