THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

15 June 2011

Kuih Ketayap oo Kuih Ketayap Menjadi Pojaan Hati nya

Sapa suka makan kuih Ketayap pak aji  ni...ke ada nama lain orang panggil....apasal ketayap eh...hahaha...macam macam tul la nama kuih.....aku tak lah tegar sangat..yang tegar giler ialah laki aku..Encik Awak...kuih ni memang idaman hati dia...bagi la desert moden nama gedevas...nan ado la dia nak makan...aku la baham sorang..dia cubit skit je.....boleh dikategorikan Encik Awak tekak melayu terakhir.....yeszza...tang bini lak tak jumpa wanita melayu terakhir kan..ahakssssss...

Memula kuih ketayap ni emak aku la selalu buat untuk minum petang...dan sarapan juga...kira kuih ni selalu ada stok la...tak sangka lak laki aku pengemar tahap tegar kuih ni...jadi bini kena reti belajor cara menebar ketayap..haruslah ...sekali aku nengok berulang ulang Encik Awak makan...hidang 10 biji...habisssssss....pastu ngendeng suh aku mengirai lagi atas pan...wooooo...tang mengibar tu mencabar...kadang jadi nipis ..kadang tebal...kena pandai tebar la atas pan..api kena sentiasa kecik..

Resepi turun temurun emak aku ni pun senang je...bahan pun tak banyak tapi seperti aku duk ulang perkataan tebar...yer aku menebar bencinta...tapi takpe demi kuih kegemaran laki ..aku pasrah menebar tanpa jemu...huhuh..kemain....pastu tang melipat inti tu takde masalah tapi tu ha Encik Awak cerewet benar dia kata aku nya lipatan besar gabak..dia nak kecik ciput comel panjang macam mak aku bikin...iskk cerewet lak dia ni...dah la makan aje...anda suka ketayap ini....mau resepi...sila kan cuba...senang aje...


Kuih Ketayap


Bahan nak buat senang hanya perlukan ; (adunan bancuhan menebar)  3 cawan Tepung Gandum,3 biji Telor  Santan....campurkan kesemuannya dan gaul bersama ..dan blender bersama air daun pandan atau pewarna hijau...jangan cair sangat ..jangan pekat sangat..agak agak untuk jadi bancuhan....

**Untuk Inti pula ; 1 biji kelapa,1/2 cawan gula pasir, Sesuku gula melaka....masak semua bahan atas dapur...campurkan air dan kacau atas dapur sampai masak.....itu aje...senang kan...

** Panas kan kuali/pan atas dapur..api kecik...lap ngan minyak sekitar kuali..takut melekat..sebab tebar ni cepat masak...selepas dapat bahan tebar...masukkan inti dan lipat....siap ...tang melipat aku lipat cam popia je la...itupun Encik Awak tak berkenan suh buat lawa lagi...panjang sikit katanya..tengok tengok mentang mentang kuih kegemaran dia kan..kemain mengarah...hehe




resepi ini dapat menghasilkan 30biji...mak ai banyak giler..tapi kalau dah Encik Awak sorang makan satu hari je dah 10 biji...cecite sikit....3 hari dah habis tau..so .aku selalu buat sikit sikit je..bancuhan lebihan simpan dalam peti ais..rasa nak makan buat lagi










Important : Declaration of images are the intellectual or personal property,image usage is strictly prohibited without the written consent of the blog owner,Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image. MIMY HAMID

9 comments:

cik xxx said...

mimy,

aku panggil ni kuih batang buruk. sebab bila kita gigit hah, nmpk inti kaler hitam. burok lak tu rupa dlm dia.

biskut raya yang kunyah bersepai tu pun nama dia btg burok jgk. sebabkan debu2 dia jgn harap blh mkn smbl bercakap..

weh, update. FOS jusco new look woh.. pi usha pih! heheheh

ratusiput said...

good2 nok...byk mende dh ko blajar buat sndiri skang ni...salute kat ko... :)

InaAchik said...

malas aku nk buat kuih muih ni... baik beli jerk!
*gaya pompuan pemalas! hahahaa

Nailah Azman said...

Kak Mimy,
Kuih tu my feveret jugak.
Skrg ni kalau balik Malaysia mesti nak tamak beli byk2 kat gerai tepi jalan. Hahhaa.

Just Call Me Bitt said...

wohohoho memang sedap..saya sokakkkkk...bagus tips awak mimy..nanti bleh simpan dalam peti sejuk bila tea-time baru masakkann...lebih kurang buat lempeng erkkkk tapi malas nak buat inti...tang kelapa tu kelapa parutkannn

Nadine said...

awwwh, sejak dah kawin ni makin tere u masak. i suka tgk! bravo Mimy! :)

NeenaAnuar said...

aku suker beb kuih ketayap @ kuih gulung nie... nak2 kalau kulit dia tu pakai daun pandan bukan guna pewarna sbb bauu dia orginal and sangat wangi.. pastu inti jgn manis sangat.. fuhh! leh layan 3-4 ketol lah sekali gus..

Softtouch [Hanim] said...

sy plak pggil kuih gulung....mmg sedap kuih nie....

Eri-chan said...

hebat la nok tahun ni bg kwn2 makan masak sendiri time raya yaa...hahah

Google