THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

15 April 2014

Aku dan Tudung Fareeda Ciplak

Sekarang tengah hot isu tudung Fareeda serbu penjual tudung ciplak Fareeda...rentetan baca entry blogger fren NeenaAnuar ..aku pun rasa terpanggil nak komen jugak pasal isu tudung Fareeeda ni...aku pun macam neena gak ada pro & cons...kalau fikir balik macam kesian pulak penjual...melayu sama melayu...tapi dari segi side lain..ye betul ini isu hakcipta rekaan...ada IPC...Fareeda satu nama gah tudung ekslusif...harga memang mahal ...aku pun tau aku sendiri tak mampu nak melaram Fareeda ni...melainkan Fareeda celup ciplak hehehe..

Pada pendapat 20 sen aku ni yang tak nak bias mana mana...Fareeda ni pilihan...harga memang sangat mahal...tapi ikut pada pemakai...kalau dah minat apa saja la...dan ikut poket gak la...macam aku aku adalah pentegar syria....kalau syria harga ada harga RM200 mungkin aku berkira kira untuk beli jugak...even ada tudung syria yang blink blink lebih kurang RM89 pun aku dah urut dada...sebab biasa tudung syria aku setakat RM15 aje gitu...nak kupas panjang pendek labuh tudung...ai is no komen...syria aku pun masih pendek ...so istiqamah la kita sesama

Isu ni lagi panas bila pihak Fareeda meminta pemakai ukur baju di badan sendiri...ye paham paham la ek...isu ni memang membuat ramai marah...dah la tak bagi ikut contoh tudung pastu statement macam kondem pulak golongan sederhana yang nak berfesyen Fareeda tapi tak mampu...hmm...kesian jugak dengar nya..macam aku memang asal golongan marhaein ni....sesekali kadang nak jugak bertrendy tapi dengan sesuatu yang murah...tu yang berlambak tudung replika...beg replika...banyak la replika..mengikut trend tapi murah..berbelanja la ikut kemampuan poket sendiri itu penting

Dari segi hakcipta benda ni sebenarnya salah..sebab meniru hak rekacipta orang lain..memang dah termaktub dalam akta IPC (Intellectual Property Copyright)...kita nak komen banyak banyak pun memang dah itu dalam akta IPC...apa yang boleh dicadangkan pada Fareeda ni mungkin boleh dikurang sedikit harganya...yang berpatutan...kalau la boleh kurang...mungkin boleh mengurangkan kadar ciplak menciplak ni...my 2 cent la..tapi kalau tak boleh jugak...jangan marah melenting la kalau aku kata isu ciplak ni takkan ada kesudahan...serbu la camana pun..esok lusa pasti ada balik penjual...sebab permintaan pembeli..peniaga pun berniaga kan....ok dah habis pendapat 20 sen saya yang bukan fareeda tegar...aku syria tegar bye...


Nah merasa jugak la Fareeda ciplak...hehehe...mak aku belanja jadi takkan tak pakai kot...tudung pertama pemberian mak aku


Aku dan tudung syria ciplak...Fareeda saman tak pemakai?? matik la.... lalalala...


Sorry i pentegar syria....hidup tudung syria











7 comments:

Wawa said...

isu paridah tak terkesan kat hati kecik ni sebab tak pernah nak suke kat tdung tu...kikiki...

Zai Zamree said...

x mampu nk pkai pafida....ciplak ja yg mampu T_T

mommychaa said...

aku ade paridah.
sape nak??
nak kasi free jek.
kuikuikui :0
paridah ori tauuuu

mommychaa said...
This comment has been removed by the author.
Syima Syaz said...

i jenis tak berapa elok pakai syria... kalau shawl n bawal tu je yg ada kat rumah.

bab tudung fareeda ni, yela memang mahal. btl isu ciplak tu ada dalam akta tp kalau dia berlapang dada dan percaya pada rezeki Allah, insyaallah orang tetap akan stick untuk beli yg ori walaupun tak ori tu berlambak dan 1/2 price.sebab kualiti mesti lah beza kan.. kalau dia berlapang dada sure orang takkan hentam dia... dan bagilah peluang pada orang yang pendapatan rendah merasa pakai tudung style fareeda...

cth, handbag LV... byk je tak ori tapi orang tetap beli ori.yg tau originality dan quality sesuatu barang takkan beli tak ori, mesti beli ori walaupun harga 10x ganda beza...

just my 5cents

Anis Azalea said...

Sejak ada anak syria paling senang nak pakai. Haha. Tudung awning tak sesuai dengan mukaku..

MOMMYLIN said...

lin beli ciplak gak. xdenya orang nak selak tudung kita tgk tag apa.
fareeda or paridah...
mhal sangat. baik bawak anak2 jln lg berbaloi.

Google