THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

21 December 2011

Last Calling... BSP,MGTT dan ATT dah Final...Fuh Lega

Last week checkup Klinik Kesihatan (KK) datang just kena dapatkan suntikan ATT  (Anti Tetanus Toxoid) atau senang orang panggil Kancing Gigi...untuk apa suntikan ini sampai 2 kali ko...nak mengelakkan kuman tetanus masuk kat luka selepas bersalin..dikhuatiri jugak jangkitan kuman tetanus tu effect pada baby dan ibu dalam pantang....klinik kerajaan je yang masih praktik...hospital swasta tak buat kecuali ko minta nak buat la...elok juga buat mencegah dari merawat sebarang kemungkinan kan....inject ni memang bikin sengal satu badan...tak tahan leh demam tau...

Kali pertama dah kena masa pregnant 6 bulan...time tu aku adalah dalam keadaan sengal sebelah tangan..mungkin tangan tak biasa kot time tu...oh yer anak pertama kena dua kali inject....debor gak aku takut kena macam pertama kali...tangan sakit nak angkat...lemah sebelah badan sengal...rasa macam nak demam....tapi bertahan tak jadi demam...hehehe...sangkaan aku meleset kali kedua inject..aku steady beb...cucuk macam alah bisa tegal biasa je...kemain eksen...mungkin tangan dah kebal kot...dan setelah suntikan ATT kedua kali ..maka berakhirlah edisi cucuk cucuk tangan untuk ATT...fuh legaaaa....

Fuh tak lega lagi sebenarnya sebab hari yang sama aku kena test BSP & MGTT pulak...bukan kali pertama..kedua pun bukan...KETIGA dan kalau takde apa...akan jadi FINAL...yeayyyyyyyy.....hope normal...tak tahan aku nak menghadap minum air gula manis bebenor....tu la sapa suh ko berat Obesiti...gitu la kekdah nya..orang sekali je..ko hadap kali ketiga..biasa doktor kan tak puas hati badan obes ni ...seboleh dia nak pastikan di tahap paras normal...sebelum MGTT test macam biasa kena puasa malam till pagi nya...datang awal pagi yer baru senang baca ..aturan nya adalah :

->kena inject bacaan sebelum minum air gula -> minum air gula  jangan bg muntah kang ulang balik->rehat kejap 2 jam tanpa makan apa-> lepas 2 jam inject semula bacaan selepas minum air gula tadi..

Then result bukan keluar on the spot...lebih kurang seminggu selepas...huii lagi nervous...tak mo la aku ulang balik test MGTT ni....pleasee hope normal la...walaupun aku seorang yang kuat makan manis..tengok la blog aku kalau makan kannnnnn...hover...aku ada satu tips yang mungkin boleh diikuti...seminggu sebelum test air gula ni...aku akan minum air barli 2 kali sehari untuk pembersihan urine...dan jangan lupa minum air kosong banyak sampai kembung terkucil malam sebelum puasa...Insya Allah...hasilnya 3 kali MGTT aku paras normal...bacaan tak sangkut...Alhamdulillah....yesss berakhir sudah kesemuanya....lega dan syukur dipermudahkan segalanya....

Keputusan Bacaan MGTT Untuk Pertama, Kedua dan Ketiga :

1st MGTT (18/8/2011) - 5.9 /4.4
2nd MGTT (11/10/2011) - 4.7/6.6
3rd MGTT (13/12/2011) - 4.03/6.43




Biasa ar memula kena datang pagi inject BSP, MGTT dulu...dah imun main cucuk cucuk ni...hahahah..kebal

Lepas 2 jam habis test BSP, MGTT kena pulak inject ATT kat bahu...hadoii cucuk lagi...

Nah hamik ko..lengan aku besor macam main gusti je...berani tak?? sapa pasan tangan aku alergic kegatalan...tu la pasal... abaikan hal tangan.... aku nak tunjuk .tangan yang sama belah kiri kena inject dalam pada masa yang sama BSP, MGTT dan ATT....ko mampu?? macam tau final pandai pulak tangan adalah baik baik saja...tak demam pun...

Result yang buat ku tertunggu apakah dan berapakah ....Alhamdulillah..seminggu dup dap...finally paras normal....syukur sangat dipermudahkan..semoga bacaan ini kekal sehingga bersalin kelak...amin



YANG BELUM FINAL NAK MENGHITUNG HARI BERSALIN JE...DUP DAP DUP DAP...TINGGAL LAGI SEBULAN JE NI....





Important : Declaration of images are the intellectual or personal property,image usage is strictly prohibited without the written consent of the blog owner,Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image. MIMY HAMID

14 comments:

NanieZara said...

dah kena ready fizikal & mental tu k.mimi..yani ngam2 bersalin 40 minggu.

Deqna said...

aku takde pengalaman lagi minum air gula tuh... camnelah rasanya.....
aku dulu kena enjet titanus memang lemah gak lah lengan dibuatnya....

eLLy said...

menghitung hari.. detik demi detikkk LaLaLaLa

** akak tak sabar menantikan kehadiran nye

radziah AR said...

mesti tak sabar kan mimi ... rindu nak anak kecik ...

wahida said...

kenapa aku lak yg berdebar baca n3 ko neh? adeh la...

alhamdulillah semuanya ok...harap semua nya ok sampai ko deliver nnt...

mudah2an...

Unknown said...

cepatnyer masa berlalu ko dah beranak....yg penting semuanya ok...alhamdullilah

mommychaa said...

akak u teror ar mgtt tuh steady jek! jelesh i tau..mkn kemain mcm2 tapi gula menten jek..jelesh2....! samalah kita semua dah abes cucuk2 nih tgu nak bersalin jer..ops! lupa next week last bsp i on 27/12.. dengggg!

mekchu said...

alhamdulillah.. hujung2 pregnancy lah yg selalu buat hal..

ko dah mcm assistant doktor pulak aku nengok.. terror siut..

Qhaifa Nur said...

final yang mendebarkan..tu pasal bila bersalin sure saya demam punya kelakarnya..

Liyana said...

sy pun dh mcm lali kena cucuk..padahal penakut kemain bab2 cucuk ni, demi anak ek..hee

lg sebulan...x sabo nye kan...

Kella said...

sahabatku sayang...
tak sabar juga aku rasakan di sini!
aku pula yang teruja lebey.. jgn tak bgtau tau bila dah kuar beby tu tau! =D

SUHAIDA said...

cantik bacaan MGTT akak..nk kena minum air barli jugaklah..

Anis Azalea said...

aku mcm tak sangka ko dah nak jadi mak budak mimy.

Ann Ishak said...

dah buat air selusuh ker belum...?!!!

Google