THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

12 July 2011

Ist Checkup Buku Pink

Perkara utama setelah tau diri aku pregnant opcos la kena check up kan....aku memilih untuk checkup dua bahagian Swasta dan Kerajaan......1st confirm pregnant check kat klinik swasta.....swasta pun penting gak...nak ultrasound scan sumer...dah setel sini..monthly checkup aku pilih kerajaan..lagipun aku akan bersalin kerajaan gak...ramai gak budak opis aku advise ..kerajaan pun kene check gak...dia check lain then swasta so details...tapi azab la nak menunggu...sila lah bertabah...memang betul punnnn....lagi pun aku masih on medication dari pakar HKL gak...so tak mo tanggung risiko aku pilih la bersalin HKL...uikkk HKL ke?? takpelah...low class ke tak de class ke...yang menanggung risiko adalah aku...aku pegi swasta pun konpom aku kena tolak HKL atas sebab sebab kesihatan yang tak leh dielakkan....

First time nak checkup klinik gomen kan...tak pandai nak set timing...kul 9 pagi baru aku kuar umah...nasib la Klinik Kesihatan Ibu Mengandung tu dekat aje ngan umah mak aku....ala sebelah dewan komuniti aku bersanding dulu ...hihihi......memula masuk kena daftar dulu..pastu soal siasat...itupun nurse kat situ tanya..kenapa nak check sini...dapat panel kan.....owhh jawapan aku...saya tetap nak gi sini saya dinasihatkan check kerajaan atas dasar kesihatan.....pastu check segala bagai...BP, HIV, Urine Test...timbang berat...dental.....dah setel tu....buku pink pun sudah dapat di tangan...so sila la menunggu no giliran yang lambat nak bergerak tu..hadoiiiiiiiiii.....lemau nunggu...krem vontot....tunggu punye tunggu kul 11 baru masuk...mak aiiii...hilang sabo tapi takpe bila check masuk bilik doktor....check adalah terbaekkkkkk....sangat terperinci...lama gak..ehhehe orang menunggu lepas aku lebam vontot la tunggu ...hahaha.....ok next appointment kena amik gula...wooo takuttttttttt...sebab aku nya kes buku bertanda hijau...huhuhu apakah...berat adalah melebihi 80kg...maka hijau la tandanya...hmm pasni for sure aku kena byk minum air gula , bp la..glukos la...memoga sihat sihat aje....hmmm bertabah la lagi yer menunggu sehingga la 9 bulan...hihihi


inilah klinik kesihatan area kawasan umah mak aku....sebelah dewan komuniti aku bersanding dulu..hihihi terimbau lak

sudah memasuki area Klinik Ibu dan Kanak Kanak cawangan Batu....yang duk area sini je leh check disini tengok alamat....nasib alamat umah mak...lepassss

dihadapan pintu masuk klinik kesihatan kerajaan cawangan taman koperasi polis

hmmmm menunggu no giliran di kaunter pendaftaran.....kul 9 no baru je naik 023...baper la no aku ni...lebam

ruangan menunggu klinik ini adalah selesa...aircond melampau sejuk....macam tak caya lah klinik kerajaan sini luas dan agak cantik la....

buku pink ku sudah didaftar...secara rasmi nya akan menjadi pengunjung tetap klinik ini tetiap bulan...nampak tak label hijau...huhuhu itu tanda nya hamil berisko obesiti...huhuhu takuttttttt

selak selak tengok bacaan doktor....huhuuhuh panjang lebar komen nya....tetiap bulan ni adalah komen bertukar

secara rasmi sudah berbuku pink....ok mau pulang...jam dah  kul 12 tghari ..lapar wooo... vontot dah kremm..nasib Encik Awak cuti gak....terima kasih




 UNTUNG NYA KE SINI BAYARAN ADALAH FREE SEMATA...OOO PATUT LA RAMAI BETUL ORANG....DAH LA FREE ...CHECK UP PUN TERPERINCI....THUMBS UP







Important : Declaration of images are the intellectual or personal property,image usage is strictly prohibited without the written consent of the blog owner,Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image. MIMY HAMID

18 comments:

PinKy MoMMa said...

nok..aku tak wat lagi nok hahaha..
nnt la dah 3 bulan baru nak tjk muka kt sana..

tak sanggup nak tunggu lamaaaa daaa..
buat syarat je buka buku tp check up akan di klinik biasa..tak sanggup nok..dh dua nak kena tunggu dulu..letihh ooo

ratusiput said...

actually bila pregnant atau beranak mmg terbaik kalau check kat gomen.walaupun servis kdg2 out sbb ramai la n mcm2 lg..tp report complete.lgpun kalau ko swasta sok2 ade kes ke apa dorang akan tolak ko gak g gomen.lg masa tu kena marah pun ade dah ade kes baru nk campak kat gomen.tp gomen mmg letih skitla kdg bulan ni dtg utk cek darah amik air kencing bagai pastu 2 mggu lg ke kena dtg lg amik result plak.mmg letih nk melayan lelagi kite keje kan.jd mmg kena terpacak pagi2 la jawabnya...aku dulu style datang kol 7 lbih amik no dulu gitu...kalau tak mmg sangapla ko nk menunggu...ehehe..weh lawa seh klinik gomen area ko sana..cam umah org2 kaya..ehehe..

Liyana said...

seronok nye kak...dh blh tau ke bby boy/ girl? hihi

Mrs. Norrie said...

heheheh, aku masuk 5 bulan baru gi daftar...senang skit takyah ulang banyak kali..tapi buku aku tanda putih tau...hehehehhe!!! Ko amik appointment ptglah kul 2...biasa tak ramai org pun klinik ibu2 ngandung nih....

mamyharraz said...

sy pun bersalin di HKL. layanan dan perhatian sgt ok. alhamdulillah tak ada pengalaman pahit.

cuma bezanya keadaan.yelah swasta lebih selesa..tp kalau tgh sakit semua tu dah fikir ;)

walau check-up amik masa berkurun nak tunggu..memang detail a-z gov check kita tau :D

shuhadah Zainol said...

alhamdulillah...take care kak mimy....:)

mekchu said...

part nak menunggu tu mmg tak larat.. sbb tu mekchu pilih swasta je.. dah masuk 7 bulan baru sibuk2 nak bukak buku merah tanpa kena marah sbb mak mertua ku adalah bidan di KKIA.. hahaha..

mmg bagus ada 2-2 check up tp jgn lupa pulak nnti..

Kyra said...

BAGUS CHECK DUA2 NI..SWASTA N GOMEN..

Qila Adol said...

uhuuu..dah dpt buku pink...kalau nak pergi klinik check up pergi pagi2...kul 8 cmtu..kalau tak laraty nk tunggu pergi je tghari..confirm dah tak ramai..tp lagi nasib lah kalau kena pergi hari isnin...mmg ramai org...

dulu qila kena mnum air gula smpai dua kali..suspek kencing manis..tp alhamdulillah takde..buku qila pun dapat tanda hijau..huhu

ape2 pun yg penting, jge pemakanan dan diri ye..

farahfatihah said...

ehh mimy u kena minum air gula? ada history kencing manis ke? sbb berat i pun lebih 80, so far xda pulak kena minum air gula..

atoyissan said...

part lama nk tunggu tu yg tak best kan..bersalin kat hkl ke swasta ker..sakit dia sama jek mi..aku dulu pon buku pink ada sticker hijau..tapi bukan obesiti la tp sebab berat kurang..tu pon kena gak minum air gula

Queen said...

nik samapi sudah takde buku pink tu....hahaha..

sbb bersalin pun kat PPUM...dapat kad app warna biru jela.. pastu ada file dgn die...

ape boleh buat..kat sini paling dekat PPUM la.kalau nak ke selayang ke..sg buluh ke.jauh..

tapi bab lama tu sama je.. kul 8 pagi sampai..kul 12 baru dapat mausk jumpe doktor..lelagi nik normal kan...die dulukanyang ada maslaah kesihatan..berjanggut je menunggu..

maybe next bb, nik nak bersalin kat HKL je..heee...ramai la kata HKL bagus...

cuma kene pi checkup dekat klinik kesihatan damansara la kalau nak bersalin fully gomen.. =)

Diana @ BKKC said...

kite lom lg...hehe..suke dngar orgg share pasal pegnant ni

HaLiMaTuN SaAdIaH said...

rahsia kalo g klinik kerajaan..samada datang awal pagi sebelum diaorang buka, dalam 7.30 tu pon dah ramai org beratur kat luar..tak pon dtg tgh hari dekat nk tutup tgh hari..hahaha..

euww...tak menahan air gula dia..dua kali pregnant dua kali kena minum..setiap kali nak muntah..kalo kat US, ada perasa lemon atau orange..tahan lah sikit..hehehe

Selamat bercheck up:)

Bitt (double IS) said...

lain kali bawa roti dlm bag, tapi jgn breakfast dulu dengan benda manis sebelum cek-up...hope semua berjln lancar

Softtouch [Hanim] said...

sy masa 1st bb cek kat gomen bersalin kat sg buloh...

2nd bb cek kat swasta bsalin di hosp sg buloh...

Alahmdulillah bersalin kat gomen ok sgt...sbnarnya mimy ikut rezeki kan..ada yg kata kat gomen lynan xbagus..xjgk tau...

eloklah cek n bsalin di gomen sakit sbalin sama jer..kalu apa2 senang dornag nk refer...

Mr & Mrs Sallehudin said...

Woww congrats.. dah pregnant. Jaga diri & kesihatan bebaik tau...

ana liyana said...

tahniah kak.. ana sudah 6 minggu 1 hari.. semlm baru pegi buka buku 'merah'. ana pon ada stiker HIJAU. btw, stiker hijau tu menurut misi kat situ 'pesakit dibawah perhatian jururawat' maknanya kita ada penyakit yg boleh beri efect kat baby.
happy preggy.. hehehe

Google