THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

15 April 2011

Menjadi Wedding Planner Sendiri

Eh ada blog kawen lagi ke?? citer tertinggal ni...selagi ada kat draft kena kuarkan bagi published..kalau tak menyemak je...hihi...bila kenang kan balik kelam kabut urusan nak setel majlis pehh jangan cakap la...tetiap malam tido tak nyenyak asik duk pikir ...bila nak kenduri ni...cepat la segala benda ni habis...nak duk rileks goyang kaki...

Menguruskan keje kahwin ni bukan benda yang remeh....big issue okey...asik je la stress memikir kan apa yang siap tak siap...checklist sentiasa...walhal majlis nya 1-2 hari je....pastu habis...duit dah berkepuk kepuk lebur...tapi tu la hakikat perkahwinan...so pandai pandai la merealisasikan antara impian dan kewajipan...kalau ikut impian...semua nak yang hebat grand...yang canti di mata kita...janji puas hati....ikut kemampuan poket sendiri ...
 
Bila bab urus hal kawen ni ...ada yang plan sendiri...budget lebih sikit hire wedding planner...tak yah ko susah payah terkejar sana sini cari deal ngan orang...kalau yang keje bzz bee sampai takde masa nak survey elokla amik wedding planner series cakap...nak plan sendiri ni kena muka tebal duk calling ....pastu gi walk in...hadap la...nak buat keputusan cannot awal awal..kena survey mana best...kang dah book jumpa yang best pastu nampak lagi best...nak cancel depo hangus...nangiss...

Bagi aku yang keje tak banyak...hehe ngaku..asik hadap tenet 8 jam kat opis...dengan hanya satu klik di hujung jari...semua berjalan lancar...dan pulak tu takmampu nak hire WP..agak agak je..majlis buat dewan biasa ada hati nak WP..buat sendiri sudah...yer aku plan sendiri sajo...camno...tempoh dari tunang ke kahwin ada 9 bulan....awal awal buat dono...last minute baru rasa terberry. cirit.....ada je benda tak siap..tension aku.. penat pikir hal kawen ni...tengok planning ni rasa senyum kambing je..tak sangka aku plan sendiri yerk...walaupun tak la segrand mana tp lega dan puas hati..so pada yang nak kawen tu ..pikir pikir kan la ek..


aku pakai file putih je...file opis tapi terpakai punye...rembat...alasan malas nak tulis tulis buku diari...file ni senang sikit...masuk dan filing

pembukaan pertama...segala info info ....rekod cuti kawen pun aku filing...simpan satu fail aje...beg pink tu simpan segala resit pastu rekod kat MS EXCEL...aku benci bab kira ni...rasa kerugian sangat...eheheh nanges nengok duit laju macam air

ini info what do and donts...kak azni opis matte email...aku kan gelabah masa nak kawen hari tu...asik lah duk debar dup dap...orang dah ada pengalaman dia sharing la...dan aku nak sharing gak pada yang nak kawen...sila klik pada gambar untuk tumbesaran nampak la besor

senang buat separator...asing ikut kehendak ...like mak andam, photog, dewan, jemputan...apa je la yang di sukai

sebagai contoh...hihihi separator pertama letak susun atur dewan...aku buat dewan...susunan meja kena tengok...so aku google nengok dewan sanding aku pastu print ...senang filing terus..

photog pulak...simpanan penting nak rekod...quotation...deposit...at least kita dah leh target baper lagi balance yang tinggal....



ha yang ni rekod pakej andaman...sama konsep photog gak...penting...then kita tahu how progress persiapan untuk senarai harga...then bila leh fitting...bukti simpan...klu ada kemuskilan jumpa balik..apa susah


Pakej SPA pun ada...aku survey mana tempat best dan murah compile...


oppppsss borang nikah ko...hehehe..simpan jugak..ini separator prosedur kahwn..HIV test, kursus kawen masuk sekali...

checklist hantaran...kang ada yang kelupaan nak beli meroyan...hehehe...catit jangaan tak catit beserta budget yer


jangan lupa segala bukti pembayaran di simpan...kalau org blame ko tak bayar...ada bukti...nah amik...bukan tipu nya orang...





mana satu korang prefer nak WP ke sndiri plan ...jangan last minit macam aku...pengsan












Important :Declaration of images are the intellectual or personal property,image usage is strictly prohibited without the written consent of the blog owner,Failing which may result in possible legal action against the involved party using the image.MIMY HAMID

9 comments:

Softtouch [Hanim] said...

wa....siap file lagi..bagus mimi mcm tu..boleh jd kenangan..sy dulu amsa kawin mak sy jd wedding planner...heeeeee...

ratusiput said...

bagus buat camni atleast takde yg tercicir ke lupa letak mane ke resit bagai....good idea nok tp sib aku dh kawin.tp still ble share tips ko ni ngan kwn2 aku yg lom kawin.

Pepel BoNda AmaNi said...

pehhhhhhhhhhh terbaik la ko manage nok...klu aku dulu lagi...berterabur semua....

Queen said...

nik semua plan dalam kepala je..hahhahah..pastu kelam kabut.. =)

Unknown said...

penuh dgn informasi berguna.. thank you kak

farahfatihah said...

hohoho siap ada file, me dulu letak kat pc je huhuhu bagus2

Unknown said...

thanks mimi for sharing cara nk plan wedding sendiri... isskk bukan kak punya la... hehe... nk survey2 utk anak2 dara akak jerr..

izinkan share link blog mimie dgn mrk.thanks ;))

Ann Ishak said...

aku prefer plan sendiri...walaupun pening kepala, stress segala tapi outcome tidak menghampakan, puas hati sudah

Unknown said...

mmg mantop ler......
blh bg tips x????

Google