THE HUSBAND & WIFE :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

17 March 2011

Ubat Duphaston Untuk Hormon Gila Macam Aku

Minggu lepas aku asik duk ngadu pasal kes peyed aku macam macam hal...pastu jalan terbaik gi jumpa puan doktor....pastu dah scan, check semua tak de pape....lege mak dengar nak.....ada gak yang bertanya kat aku ni...apa puan doktor bagi ubat...puan doktor bagi sejenis ubat yang diberi nama DUPHASTON...ini ialah ubat hormon...sebab aku ni mengalami ganguan hormon tak stabil...jadi ubat ini katanya untuk memulihkan hormon mengila cam aku ni...dengan period tak betul...sesuka hati dia je nak datang bila...time tak datang...lama...time nak kuar...lama nya...haishhh....itu sebab nama nya puan doktor kata hormon aku tak seimbang...sudah gila....

Masalah ke bila hormon gila?? menurut kata puan doktor....iyer!!!..memang bermasalah untuk nak plan zuriat....sebab kitaran haid tak teratur ..bila haid teratur senang la nak bajet waktu subur tu...kan waktu subur dalam 14 hari peyed.....waktu ni sesuai menyemai benih yer...huhu...dan standard cycle peyed adalah 28 hari..tapi aku nya kes 60 days...so puan doktor cakap agak susah jugak la...ada tu ada...cuma kena selalu membenih...huuhuh...bergantung pada rezeki jugak bab ni kan...tak leh nak cakap lelebih sangat...tapi pada aku...aku bab ni aku open sket...sori ek kalau ada orang sensitip....yang penting kita usaha dengan gigih...laki bini nya hal dalaman kita sama kita aje yang tau.....yang penting jangan stress...tapi mampu kah kita melawan stress...susah kan...tapi takpe fikir positif..rileks cool....3R= respek, rileks, respon

jangan tanya baper harga ubat ni ek ...aku tak tau...aku pun dapat FREE....napa free sebab klinik panel....nak tau harga gi tanya farmasi ..tapi ubat ni kena amik bawah pengawasan doktor..
Ni aku sharing je info puan doktor bagtau...rasa tak suka dengar mak minta mahap nak....aku nak berkongsi aje....aku bukan belajar perubatan atau farmasi...apa puan doktor tu cakap aku dengar je la...angguk angguk ngan mulut terlopong nganga dengar dia nya explanation....ubat Duphaston ni tujuan nak merawat wanita yg ade masalah hormon progesterone (period tak teratur) dan  endometriosis (penyakit yang agak luar biasa mcm sengugut yang teruk).....ini la yang aku paham....kalau ada rasa nak sharing pasal info ubat ni dan kesan nya...boleh la bagitau aku...opcos kesan mesti ada...

Yang aku pasan...aku adalah berselera makan yang kuat...lagi pulak aku makan ASID FOLIC (6 bulan before kawen aku dah makan..giler awal kann) dan EPO (sejak zaman remaja cun melecun gitu dah makan)...hadehhh..sendiri mau ingat rakus je nengok makanan...hahhaa...tengok tak elok tu....salah satu hormon tak stabil pun berat badan katanya...hmmmmmmm tapi tapi berbalik pada rezeki Allah yer...tak semesti berat badan jadi ukuran....kawan aku ada yang gemuk gedempol elok je beranak sampai 3-4 anak...kurus tak semestinya sihat..gemuk tak semestinya sakit...bukan nak kata gemuk tu bagus....tapi nak wat camner...dah badan cam ni....takkan lak nak menyesal kan...bodoh la pulak tak bersyukur...yang penting kita cuba dan jangan berhenti berusaha...doa juga perlu...








12 comments:

Liyana said...

yes! cayok kak mimy! hormon sy pun x teratur gak nk kawen ni, belasah jela, heh!:D

LiAnA said...

lagi satu fungsi ubat ni utk kuatkan rahim masa peringkat awal kehamilan..

kella said...

ha ye ke? leh dapat kat panel ye.. aku nak dapatkan jugak lah.. sebab sekarang dah jadi gila gak aturannya.. hmmm

ratusiput said...

pape pun...seiring dgn usaha...pikiran kena selalu positif k.ade sebab kenapa tuhan tu nk bg anak awal n sebaliknya.jgn putus asa usaha dan berdoa nok...

Unknown said...

info yang baik beb utk dikongsi...aku ni peyed okey pun susah nak sangkut...takper yang penting usaha insyallah

CidaZam said...

yer ke duphaston tuk betulkan hormon... bukan kuatkan rahim? hehehe...

Mrs Drac said...

salam mimi, i'm ur silent reader..hehe..nak tanya duphaston dengan ubat turun darah tu lain ke?sebab penah jumpa doktor dia bagi ubat turun darah, takut nak makan..makan sebiji je..lepas kawen period memang selalu lambat, da nk setaun kawen pun tak ok2.arini pun da masuk cd 47 tak piyed2 lg..kalo ok amik duphaston ni update eh kt blog..=p

Nailah Azman said...

Kak, neklah penah makan ubat ni jugak sebab kes piyed mabuk lah.
Tapi neklah piyed mabuk sebab stress pikir psl anak.
Tak lama pun makan. Kejap je.
Ok ja pastu.
Tapi kalau nak lg brkesan, amalkn makan madu setiap pagi setiap hari.
Itu lg mujarab. Sbb makan madu mmg byk khasiat.
cubalah amalkan! ;)

Kaseh said...

aku penah mkn ubat hormon dulu beb..sbb peyet tak normal gak.. datang 2-3 minggu gitu sapa tahan..dala aku ada anaemic.. bila peyet je pening..tapi aku da stop mkn ubat da..sebab badan aku naik sey bila mkn ubat tuh.. selera mkn bertambah.. tapi yg besh jerawat takde.. tu yg bila stop menjadi2 jerawat aku naik..tapi piyet aku ok lak.. ikut angin la.. apa2 pun ko jgn stress2 ok.. stress pun leh effect hormon inbalance gak.. hari2 ko bersama ngan laki ko pun leh effect hormon gak...wakakka..peace...

Ann Ishak said...

la pasal ni ker yang dapat panggilan hangit tu mie?!!!hahahaha lari topik sekejab, permasalahan kengkawan

Unknown said...

mkn ubt ni sampe brape lm..?bosan kot nk mkn ubt mcm nie...:-(

Suhai said...

Ubat ni sekotak rm55 ada 20 biji. Lau sebiji rm 2.80.

Google